Når du skal sælge din bolig, indgår du en såkaldt formidlingsaftale med ejendomsmægleren omkring salget af din bolig. I formidlingsaftalen fremgår de specifikke vilkår for salget – f.eks. boligens udbudspris, ejendomsmæglerens vederlag og de øvrige betingelser, der gør sig gældende. I denne artikel kan du læse mere om, hvad en formidlingsaftale er, og hvad den helt konkret indeholder.

Hvad er en formidlingsaftale?

En formidlingsaftale er en skriftlig aftale mellem dig og den ejendomsmægler, der varetager salget af din bolig. Formidlingsaftalen indeholder informationer, der er relevante for aftalen med ejendomsmægleren – f.eks. ejendomsmæglerens salær, boligens udbudspris, markedsføringsomkostninger samt andre relevante informationer.

Formidlingsaftalen har herudover til formål at gøre det synligt, hvilke forpligtelser både du og ejendomsmægleren har i forbindelse med salget. Det kan f.eks. være, at du forpligter dig til at sætte dele af boligen i stand, samt at du ordner haven, imens boligen er til salg. Herudover angives det, hvilke vilkår der gør sig gældende for aftalens opsigelse.

Det er vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i indholdet af formidlingsaftalen, så du er sikker på, hvad du skriver under på. Du skal være enig med ejendomsmægleren omkring udbudsvilkår som f.eks. pris og salgsmetode. Jo mere specificeret, aftalen er, desto nemmere har du ved at forholde dig til de udgifter, salget indebærer.

 

Hvilke krav skal en formidlingsaftale overholde?

En formidlingsaftale kan enten indgås for en ubegrænset tidsperiode eller i en periode på højst seks måneder, som kan forlænges med tre måneder ad gangen. Herudover er der en række øvrige krav, som formidlingsaftalen skal overholde, før den er gyldig – og disse krav er fastsat af formidlingsbekendtgørelsen.

Formidlingsaftalen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Identifikation af den pågældende ejendom
  • Værdiansættelse og udbudspris
  • Ejendomsmæglerens CVR-nummer
  • Den ansvarlige ejendomsmægler
  • Størrelse på vederlag eller beregningsprincipper herfor
  • Er vederlaget resultatafhængigt, og skal der betales vederlag ved opsigelse, skal formidlingsaftalen indeholde oplysninger omkring varigheden af aftaleperioden
  • Eventuelle omkostninger, der skal afholdes i forbindelse med udløb eller opsigelse af formidlingsaftalen

 

Udover ovenstående kan der være angivet en række vilkår omkring opsigelsen af aftalen af henholdsvis ejendomsmægler og sælger. Formidlingsaftalen kan desuden indeholde krav om, hvilke pligter de to parter har. Sælgers pligter kan f.eks. være at ordne haven eller at sætte dele af ejendommen i stand.

 

Opsigelse af formidlingsaftale

Som udgangspunkt er der aftalefrihed for formidlingsaftalens tidshorisont såvel som sammensætningen af vederlag til ejendomsmægleren. Er der aftalt, at ejendomsmæglerens vederlag er resultatafhængigt, og skal der betales vederlag ved opsigelse af formidlingsaftalen, må aftaleperioden dog maksimalt vare seks måneder.

Efterfølgende er det muligt at forlænge med tre måneder ad gangen. Du kan dog altid opsige aftalen uden varsel, og ejendomsmægleren har udelukkende krav på vederlag, hvis det er aftalt og indgår i formidlingsaftalen. Er der tale om en resultatafhængig vederlagsaftale, har ejendomsmægleren kun krav på vederlag, hvis sælger opsiger aftalen.

 

Hvad koster det at opsige en formidlingsaftale?

Det vil som udgangspunkt være fastlagt i formidlingsaftalen, hvilke regler der gør sig gældende i forhold til fortrydelse og annullering. Som regel vil sælger forpligte sig til at betale en bestemt procentdel af ejendomsmæglerens vederlag, hvis han eller hun annullerer formidlingsaftalen, hvis det fremgår af denne.

Dog er det muligt at ophæve aftalen uden at skulle betale vederlag til ejendomsmægleren, hvis der er en begrundet berettigelse for annulleringen – f.eks. hvis ejendomsmægleren misligholder de pligter, som indgår i formidlingsaftalen, eller på anden vis afviger fra jeres forudsætninger for at indgå aftalen.

Det kræver dog en konkret vurdering af ejendomsmægleren, og den kan du ikke foretage på egen hånd. Vil du være sikker på, at du kan udtræde af formidlingsaftalen, uden du skal betale ejendomsmæglerens vederlag, bør du kontakte en boligadvokat eller anden juridisk fagperson, som kan hjælpe dig sikkert gennem processen.

Under alle omstændigheder bør du altid gøre brug af en rådgiver i forbindelse med indgåelse af en formidlingsaftale. En rådgiver kan hjælpe dig med at gennemgå formidlingsaftalen for dig, så du er sikker på, at den overholder aftaleloven og indeholder alle de punkter, som er relevante i din situation.

 

Få hjælp af Minkøbermægler.dk til formidlingsaftalen

Har du brug for hjælp til at gennemgå formidlingsaftalen, før du skriver under? Eller mener du, at ejendomsmægleren har handlet på en måde, som afviger fra den aftale, der er indgået mellem jer? Hos Minkøbermægler.dk kan du få hjælp til professionel køberrådgivning, uanset hvilken situation du står i.